La seguretat a VoIP (Veu sobre Protocol d’Internet) s’ha convertit en un assumpte de preocupació cada vegada més rellevant en el món empresarial. Amb la creixent adopció de solucions de comunicació basades en xarxa, és important assegurar-se que aquestes solucions també ofereixin una protecció adequada contra els riscos cibernètics. En aquest article, analitzarem els desafiaments de seguretat en les noves centraletes virtuals i proporcionarem consells útils per protegir la infraestructura de comunicacions de l’empresa.
La tecnologia VoIP utilitza una connexió d’Internet per transmetre trucades telefòniques en lloc d’una línia telefònica tradicional. Tot i que això ofereix nombrosos avantatges, també planteja nous desafiaments de seguretat. Alguns d’aquests desafiaments inclouen la intercepció de trucades, la suplantació d’identitat, el robatori de dades sensibles i el malware.
La seguretat en les telecomunicacions d’una empresa és tan important com la seguretat informàtica, i és per això que cada vegada més empreses opten per tecnologies com la VoIP. Les centraletes al núvol ofereixen més possibilitats i prestacions en els seus serveis escalables que les més tradicionals, com les comunicacions analògiques.
Eines per garantir la seguretat VoIP
Per protegir la seguretat VoIP d’una empresa és recomanable implementar mesures de seguretat en cada nivell de la seva infraestructura de comunicacions. Això inclou l’encriptació de les trucades i les dades sensibles, l’autenticació d’usuaris i dispositius, i el monitoratge constant de la xarxa per detectar qualsevol activitat sospitosa.
A més, és òptim educar els empleats sobre la importància de la seguretat amb VoIP i com poden ajudar a protegir la infraestructura de comunicacions. Això inclou la sensibilització sobre la seguretat de les contrasenyes, la protecció dels dispositius dels empleats i el coneixement de les bones pràctiques de seguretat en línia.
Quant a bones pràctiques dels usuaris, una altra mesura eficaç per garantir la seguretat amb VoIP és assegurar-se que el proveïdor de solucions de comunicació implementi mesures de seguretat sòlides i eficaces. Això inclou l’encriptació d’ extrem a extrem, l’autenticació d’usuaris i dispositius i el monitoratge constant de la xarxa per detectar qualsevol activitat sospitosa.
“La seguretat de la telefonia al núvol és un element clau a l’hora d’escollir proveïdor IP.”
David Gómez
Cofounder de RING
Soci & Gerent d’OnWork Grup
Per què és important la VoIP a l’empresa
La Veu sobre Internet Protocol (VoIP) és una tecnologia cada vegada més usada en les empreses i aquest augment ha suposat un increment de les amenaces de seguretat. Aquestes amenaces inclouen activitat maliciosa, l’escolta de converses, la denegació de servei i l’exposició d’informació confidencial.
Per tant, és vital que les empreses comprenguin els conceptes bàsics de la seguretat VOIP per assegurar-se que els seus sistemes estiguin protegits. En primer lloc, és important entendre com funcionen els sistemes de veu sobre IP. La tecnologia VOIP utilitza el protocol d’Internet per enviar veu digitalment a través de la xarxa. Això significa que els usuaris poden comunicar-se a través d’una ubicació remota, la qual cosa els permet realitzar trucades telefòniques sense haver d’utilitzar una línia telefònica tradicional. A diferència de la línia telefònica, la transmissió de veu es realitza a través de paquets de dades, cosa que significa que la seguretat de la informació és molt més crítica.
Per aquesta raó, les empreses busquen solucions de seguretat VOIP que els permetin protegir els seus sistemes davant amenaces externes. Això inclou l’ús de protocols d’encriptació per assegurar la transmissió de dades i l’autenticació d’usuaris per garantir que només els usuaris autoritzats puguin accedir al sistema.
A més, cal tenir en compte que els sistemes VoIP també estan exposats a amenaces internes, com el mal ús de la xarxa per part dels empleats. Per tant, cal que les empreses implementin polítiques de seguretat estrictes per prevenir aquests tipus d’amenaces.
D’altra banda, també cal tenir en compte que els sistemes VoIP estan exposats a amenaces de denegació de servei (DoS). Aquestes amenaces es produeixen quan un atacant envia un gran nombre de paquets de dades a un servidor, provocant que el servidor se sobrecarregui i deixi de respondre a les sol·licituds dels usuaris. Per prevenir aquestes amenaces, és important que els administradors implementin polítiques de seguretat per limitar l’ús de la xarxa. A més, és imprescindible comptar amb una connexió d’ample de banda adequada perquè els servidors puguin gestionar la càrrega de treball addicional.
Finalment, és convenient que les empreses es mantinguin al dia amb els últims avenços en tecnologia de seguretat VOIP. Això inclou l’ús d’ eines de seguretat per detectar amenaces potencials i la implementació de solucions de seguretat per protegir els sistemes. Aquestes solucions poden incloure l’ús de tallafocs, l’autenticació d’usuaris i l’encriptació per millorar la seguretat de la xarxa.